header image
Nieuws

Beste bezoeker van CADToppers.nl, zonder vragen en antwoorden kunnen wij niet bestaan, schroom dus niet en stel je vraag!

Topic: lengte van geselecteerde (poly)lijnen bepalen  (gelezen 831 keer)

lengte van geselecteerde (poly)lijnen bepalen
« Gepost op: 23 mei 2018, 11:05:00 »
Hallo allemaal,

Ik maak toch iets mee waarvan ik denk "dit moet allang standaard mogelijk zijn" . Helaas, toch loopt autocad hiermee achter feiten aan!

Vraag: hoe bepaal/bereken ik heel eenvoudig de totale lengte van een aantal geselecteerde lijnen/polylijnen?

Voor de duidelijkheid, met 1x lijn of polylijn tegelijk gaat het goed..je ziet bij de eigenschappen o.a. ook de lengte.
Het gaat mis als je meerdere lijnen/polylijnen selecteert. De totale lengte wordt niet aangegeven. zie bijlage.
Ik heb gezocht in autocad maar niks gevonden. Zoek ik misschien niet goed?
Ik heb een beetje gegoogled en al snel kwam ik erachter dat er teveel onzinnige oplossingen in de omloop zijn. Allerlei lispjes e.d. Er zijn zelfs apps te vinden en tegen betaling te downloaden!

Autocad heeft inmiddels versie 2019 uitgebracht en zo een eenvoudige, simpele en zo broodnodige commando ontbreekt gewoon..die is er niet standaard! (of ik sla de plank volledig mis!)

Wie weet een snelle oplossing? Het liefst een standaard autocad commando. Of een handige lisp?

Alvast bedankt,

ICA
Re: lengte van geselecteerde (poly)lijnen bepalen
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2018, 09:44:49 »
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2018, 10:08:57 »
Beste Ica,

Misschien helpt deze link je verder....

https://forums.autodesk.com/t5/autocad-forum/how-to-calculate-the-total-length-of-multiple-lines/td-p/5120514

Mvg. Richard

Bedankt voor de link, dit werkt goed.

Ik vind het vreemd dat Autodesk geen standaard commando heeft voor dit.
Tenslotte is elke tekenaar regelmatig betrokken bij hoeveelheden berekenen van materialen e.d.
Dan is het wel handig dat je lengtes en oppervlaktes e.d. heel eenvoudig kunt berekenen.

Bij Microstation V8i is dit veel beter geregeld.

gr.
ICA
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2018, 10:13:24 »
Ach, er moet nog wat te wensen overblijven :)
« Reactie #4 Gepost op: 5 juni 2018, 12:08:08 »
En afhankelijk van wat je wilt kan er in dat geval ook een hoop met DATAEXTRACTION.
Hiermee kan je allerlei eigenschappen verzamelen in een tabel en/of Excel, waarna je er verder mee kan rekenen.