header image
Nieuws

Beste bezoeker van CADToppers.nl, zonder vragen en antwoorden kunnen wij niet bestaan, schroom dus niet en stel je vraag!

Topic: Hatch oppervlakte  (gelezen 1489 keer)

Hatch oppervlakte
« Gepost op: 22 mei 2018, 15:17:48 »
Hallo Cadtoppers,

Ik gebruik voor de hoeveelhedenberekening heel vaak de oppervlakte van de arcering voor materialen e.d.
Wellicht een interessante vraag: Hoe komt het dat Autocad dan wel, dan weer niet oppervlakte van een hatch weergeeft?
Het gaat in dit geval om de zelfde arceringstype in de zelfde tekening (van een externe).
Ik selecteer betreffende arcering en zie bij eigenschappen o.a. de oppervlakte.
Ik selecteer een andere arcering van zelfde type en zie bij de eigenschappen NIET de oppervlakte. Raar toch?
Wie weet hoe dit komt of heeft dit eerder meegemaakt.? Ik ben benieuwd naar de reacties..

Groet,
ICA
Re: Hatch oppervlakte
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2018, 17:09:42 »
Het niet weergeven van een arcering heeft vaak te maken met de boundary van de arcering.
Vaak zit er dan in zo'n boundary een overlap, dit wordt dan ook wel self intersecting polyline genoemd.

Meestal gebeurt dit wanneer een arcering in een smalle punt uiteen loopt.
« Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2018, 10:50:44 »
Het niet weergeven van een arcering heeft vaak te maken met de boundary van de arcering.
Vaak zit er dan in zo'n boundary een overlap, dit wordt dan ook wel self intersecting polyline genoemd.

Meestal gebeurt dit wanneer een arcering in een smalle punt uiteen loopt.

Het gaat in dit geval om de weergave bij de "properties" van OPPervlakte van een willekeurige arcering en niet om de weergave van de arcering zelf.
Overigens, dit is ook het geval bij "lengtes en oppervlaktes van polylijnen en/of lijnen".
Je kunt dus niet even eenvoudig de totale oppervlakte of de totale lengte achterhalen door meerdere lijnen/polylijnen of arcering te selecteren en te kijken bij "properties".
Er zijn wel allerlei lisproutines in de omloop voor dit soort zaken..
Wel vreemd dat Autodesk niet goed luistert naar de gebruiker en ook niet even de moeite neemt om bij de concurrent te kijken.
« Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2018, 13:34:42 »
Hoi Ica,

ik heb inderdaad geschreven "weergave van een arcering" maar bedoelde hiermee "weergave van een oppervlakte".
Bij ons in de civiele techniek komen we dit vaak tegen bij inritten, hieronder een plaatje met wat ik bedoel met self intersecting.
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2018, 10:19:58 »
Eigenlijk is het niet zo'n goed idee om dit te koppelen aan arceringen.
Jij kunt het misschien allemaal netjes doen enzo, maar als iemand een keer de arcering weggooit heb je een probleem.
Ik zou het gewoon koppelen aan (gesloten) polylijnen en daar zijn idd verschillende progjes voor.
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2018, 10:53:41 »
Eigenlijk is het niet zo'n goed idee om dit te koppelen aan arceringen.
Jij kunt het misschien allemaal netjes doen enzo, maar als iemand een keer de arcering weggooit heb je een probleem.
Ik zou het gewoon koppelen aan (gesloten) polylijnen en daar zijn idd verschillende progjes voor.
In mijn beleving verander je hier niets mee. Wanneer iemand per ongeluk de polyline verwijderd heb je het zelfde probleem.
Daarnaast moet je dan voor iedere Hatch een extra polyline in je tekening hebben, bij grote projecten loopt dan het aantal entiteiten behoorlijk op wat het niet altijd werkbaarder maakt.

Zelf heb ik een .NET progje wat mijn hatches optelt tot een totaal aantal m2 en de hatches wie een 0-waarde hebben wordt ge-highlight zodat je ze kunt wijzigen.
Hetzelfde heb ik dan ook voor lengtes van Polylines. Zowel hatch als polyline wordt per layer opgeteld en in Excel uitgevoerd voor verwerking in het bestek.
« Reactie #6 Gepost op: 5 juli 2018, 13:20:24 »
Wel vreemd dat Autodesk niet goed luistert naar de gebruiker en ook niet even de moeite neemt om bij de concurrent te kijken.

Ik denk dat het verstandig is, je ervaring met microstation los te laten. Je werkt nu met autocad.  De kans dat jij iets veranderd krijgt bij autocad is niet zo groot. Dien het in, maar maak je niet druk.
Je kan beter rustig door blijven ademen. Dat scheelt grijze haren.

Mijn computer hier heeft een rekenmachine functie en daarmee kan ik heel goed de diverse lengtes bij elkaar op tellen.  8)
Voor oppervlaktes gebruikt ik wel arceringen, maar grover dan die hier boven te zien is omdat anders de tekening zo zwaar en traag wordt (wij werken via een netwerk). ANSI31 is bij ons schuine lijnen van links onder naar rechtsboven. Dan wil ik die niet als solid zien. Ik zet de arceringen wel in een laag die niet afgedrukt wordt. Ik heb nog niet eerder gehad dat er geen oppervlakte te zien is bij een arcering. Maar wij werken ook in een wat oudere versie van autocad
« Reactie #7 Gepost op: 9 juli 2018, 13:52:11 »
Ik denk dat het verstandig is, je ervaring met microstation los te laten. Je werkt nu met autocad. 

Ik heb respect voor je mening maar ben het er niet mee eens.
Ik vind dat de software leveranciers goed moeten luisteren naar de ideeen en wensen van de eindgebruikers (de tekenaars).
En de concurrent in de gaten moeten houden en proberen voor te blijven.
In mijn geval (freelancer) moet ik up to date blijven met de meest gebruikte software. Iemand in vaste dienst heeft daar meestal geen behoefte aan.
Dus, ervaring met beide software is in mijn geval bijna altijd een vereiste bij mijn opdrachtgevers.
Dit geeft mij de mogelijkheid om de "plussen" en de "minnen" te zien van beide software pakketten.

Je hebt wel gelijk dat als je zegt "maak je niet druk" want, autocad luistert toch niet naar je.
Anderzijds, even googelen en binnen vijf minuten heb je een "lisp" te pakken die doet precies wat jij wilt.

gr.
ICA

« Reactie #8 Gepost op: 9 juli 2018, 14:05:45 »
In zijn algemeenheid is het bij autocad af te raden om arceringen te gebruiken voor het bepalen van oppervlakte.
Niet omdat ze kunnen worden weggegooid maar omdat de manier waarop je de arceringen maakt invloed heeft op de nauwkeurigheid. In bepaalde situaties kan de afwijking flink groot zijn.

Je kan wel met een willekeurig gemaakte arcering beginnen maar dan doe je er goed aan de boundary er vanaf te splitsen en daarvan de properties te gebruiken
En niet van je arcering zelf.
« Reactie #9 Gepost op: 9 juli 2018, 15:10:46 »
In zijn algemeenheid is het bij autocad af te raden om arceringen te gebruiken voor het bepalen van oppervlakte.
Niet omdat ze kunnen worden weggegooid maar omdat de manier waarop je de arceringen maakt invloed heeft op de nauwkeurigheid. In bepaalde situaties kan de afwijking flink groot zijn.

Je kan wel met een willekeurig gemaakte arcering beginnen maar dan doe je er goed aan de boundary er vanaf te splitsen en daarvan de properties te gebruiken
En niet van je arcering zelf.
Kun je mij een specifiek voorbeeld noemen waarin de arcering niet gelijk is aan de afgeleide boundary van de arcering?
Ik ben namelijk nog niet tegen gekomen dat een arcering qua oppervlakte afwijkend was ten opzichte van de boundary.

Mogelijk dat een zeer exotisch hatch pattern roet in het eten zou kunnen gooien maar dit ben ik nog niet tegen gekomen.
« Reactie #10 Gepost op: 13 juli 2018, 09:33:06 »
heeft niks met het partern te maken.

Het gaat meer om de vorm van het gearceerde vlak al dan niet met insluitingen of bijna insluitingen en bestaande uit meerdere afzonderlijke delen
als je deze wijzigt en het vlak als het ware over elkaar heen trekt gaat acad in de fout

ik heb een voorbeeldje bijgesloten
de onderste twee figuren zijn de gemanipuleerde versie
maar iin acad 2018 geeft hij nu geen oppervlakte meer dus mischien hebben ze de bug ergens onderweg opgevangen (niet opgelost want het juiste oppervlak is ook niet zichtbaar)

« Reactie #11 Gepost op: 13 juli 2018, 11:51:36 »
.....
ik heb een voorbeeldje bijgesloten
de onderste twee figuren zijn de gemanipuleerde versie
maar iin acad 2018 geeft hij nu geen oppervlakte meer dus mischien hebben ze de bug ergens onderweg opgevangen (niet opgelost want het juiste oppervlak is ook niet zichtbaar)
Wat je hier laat zien is precies dat wat ik in een aantal posts terug laat zien https://www.cadtoppers.com/index.php?topic=554.msg3142#msg3142

Jij probeert een self intersecting polyline te hatchen waarbij de individuele vlakken als een gecombineerde hatch worden gezien.
AutoCAD heeft hier inderdaad moeite mee. Echter kun je dit "probleem" eenvoudig voorkomen door:
  • Voorkomen van een self intersecting polyline / boundary (best practice)
  • Losse hatches aanmaken door de optie create separate hatches aan te vinken

Door beide bovenstaande opties aan te houden als vuistregel is de kans dat je een nul oppervlakte hebt nagenoeg nihil.
« Reactie #12 Gepost op: 13 juli 2018, 15:01:04 »
Dit is een simpel voorbeeldje
om te laten zien dat je het oppervlak kan verprutsen.
en je dit niet direct aan de tekening kan zien.
Ik weet overigens vrijwel zeker dat oudere acad versies hier wel een oppervlakte gaven maar dan onjuist.

« Reactie #13 Gepost op: 13 juli 2018, 21:36:32 »
Ter info ;): BricsCAD heeft dit probleem niet. Het is technisch dus mogelijk om de juiste oppervlakte te bepalen.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2018, 15:52:49 door roy_043 »
« Reactie #14 Gepost op: 16 juli 2018, 13:34:47 »
Beste allemaal,

Dit blijkt toch een belangrijk item te zijn waar niet iedereen zich ervan bewust is.
Ik heb nog enkel tests gedaan.
Mijn conclusie: bovenste rechthoek (zie bijlage) en soort gelijke gevallen lijkt geen probleem te geven.
Onderste geval is een wat ingewikkelde vorm en daardoor ook moeilijker oppervlakte te bepalen omdat er teveel afleidende objecten erin zitten.
Mede hierom geeft hij geen oppervlakte aan bij de properties.

Tip: wees hierop voorbereid als je gaat arceren. Arceren met "boundry" aan is meest veilige optie lijkt mij.
Tip2: probeer ook "region" eens. Dit maakt een gesloten polyline van een aangegeven oppervlakte.
Dit region is dan als het ware je "boundry" bij hatches. Klik hierop en je hebt je arcering..

gr.
ICA