header image
Nieuws

www.CADToppers.com bestaat 5 jaar!

Topic: Layer Sets?  (gelezen 347 keer)

Layer Sets?
« Gepost op: 25 augustus 2017, 15:53:01 »
Beste CADToppers,

Werkt er iemand met layer sets?
Zijn er do's en dont's?
Tips?

Mvg. Richard
Re: Layer Sets?
« Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2017, 16:40:38 »
Layer sets ken ik niet, wel Layer States
Layer States heb ik wel  mee gewerkt maar bevalt mij eigenlijk niet zo goed.

Wanneer je een nieuwe laag aanmaakt moet je er aan denken dat je je layer states update.
Ook is het erg van belang om goed in de gaten te houden welke gegevens van je layers in je state opgeslagen worden.
Voor je er erg in hebt wordt een kleur / linetype wat je net gewijzigd hebt ongedaan gemaakt door het veranderen van layer state.

Een layer state laat zich het beste omschrijven als een moment opname / snap shot van je layers op dat moment.
Middels verschillende layer states kun je wel eenvoudig meerdere weergaven binnen je DWG hebben waar tussen je dan heel snel kunt schakelen.
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2017, 07:31:15 »
Roy,

Ik was eigenlijk benieuwd, of je layer states kon gebruiken, om snel en eenvoudig lagen uit te zetten in viewports.

Heeft iemand daar goede ervaringen mee?
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2017, 09:48:47 »
Roy,

Ik was eigenlijk benieuwd, of je layer states kon gebruiken, om snel en eenvoudig lagen uit te zetten in viewports.

Heeft iemand daar goede ervaringen mee?
Heb het net even getest.
Layer states werken ook in de viewports, je zou deze dus ook kunnen gebruiken om eenvoudig layers aan / uit te zetten.

Persoonlijk vind ik het handiger om dit middels een propertie filter in je layer manager te regelen.
Middels zo'n filter selecteer je snel de lagen wie je aan / uit wilt hebben.
Eventueel kun je middels de optie invert selection uit je rechtermuis menu je selectie omkeren om alle overige lagen uit te zetten.
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2017, 11:38:53 »
Ik ga er even mee stoeien :)
« Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2017, 16:22:05 »
Ik denk dat ik idd maar verder ga met de propertie filter.
Als iemand anders nog goede ideeën heeft, dan hoor ik dat uiteraard graag!
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2017, 11:35:35 »
Het meest efficiënte is om de correcte laaginstellingen voor viewports in een template te verwerken.

Bij het toepassen van layers states in model space moet overigens goed opgelet worden. Lagen bevriezen in model space heeft gevolgen voor viewports in paper space. Een laag kan immers niet 'vpthawed' zijn in een PS viewport. Naar mijn mening een fundamenteel probleem.
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2018, 16:57:36 »
Hallo allemaal,

Ik gebruik het (layerstate) regelmatig voor de viewports. Als ik een goede laagindeling heb gemaakt en deze in meerdere viewports wil toepassen dan importeer ik de gewenste layerstate.
Zo komt het vaak voor dat ik meerdere situaties moet weergeven zoals bestaand, nieuw, of vervallen. Incl. bijbehorende xref's. Het is lastig om elke keer exact zelfde laagindeling aan te houden.
Daarom maak ik gebruik van layerstate.

Werkwijze is als volgt:

1. ga in de viewport staan (floating space), zorg dat je de gewenste laagindeling hebt en maak een layerstate aan met commando "lm".
2. ga daarna in de gewenste viewport staan en selecteer de gewenste layerstate en "restore" deze. met deze methode hebben de viewports exact zelfde laagindleing.
of
met "ch" de eigenschappen overnemen van een viewport met de juiste laagindeling.
mocht je deze laagindeling ook in andere tekeningen willen gebruiken dan kun je het ook exporteren naar een map en vanaf daar weer importeren in de gewenste tekening.

suc6

gr. ICA
« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2018, 23:37:33 »
Beste Ica,

Dank je wel voor deze uitleg!

Mvg. CADTopper_Admin