header image
Nieuws

Ben jij een CADTopper? Welkom en veel plezier op onze site.

Topic: Afwijkende maten bij het exporteren van tekeningen  (gelezen 2070 keer)

Afwijkende maten bij het exporteren van tekeningen
« Gepost op: 11 januari 2013, 09:53:21 »
Deze week gemerkt dat revit het blijkbaar niet zo nauw neemt met lengtematen.

Wanneer je een tekening exporteert naar bvb DGN (Microstation) kan het blijkbaar wel eens voorvallen dat de maten afwijken. (1010mm is dan bvb 1009.53mm)
Het gaat hier slechts om een mm of zo maar wanneer je met een groot project te maken hebt kan dit wel oplopen tot enkele mm.

Graag jullie ervaringen hiermee en hoe jullie dit ondervangen (afronden tot op de cm is niet altijd een optie)
Re: Afwijkende maten bij het exporteren van tekeningen
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2013, 12:09:33 »
Ik heb dit ook al meerdere keren ondervonden bij de conversie van DWG -> DGN en vice versa.
Hierbij treed ook altijd een afwijking op in de maat.

DGN is hierbij ook gelijk het enige formaat waarbij ik weet dat dit optreed, en ik denk dat dit te wijten is aan de manier waarop DGN opgebouwd is en overweg gaat met eenheden.

Ik ben ook benieuwd of hier een oplossing voor is.
Re: Afwijkende maten bij het exporteren van tekeningen
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2013, 13:14:24 »
Het klop dat er kleine maat afwijkingen voor kunnen komen,
Dit is zelfs binnen Autocad het geval.
Het heeft te maken met de limiten van de 386 systemen, deze rekenen niet met breuken bijv. 2/3 is 0,66666 enz.
maar het gaat niet oneindig door achter de comma in een computer, op een gegeven moment wordt 2/3  afgerond naar 0,6666667. Als je dan met grote getalen (coordinaten b.v.0 werkt of met veel hoeken in tekeningen kunnen er kleine afwijkingen ontstaan.
Een echte oplossing is er dus niet. Stel je units op max 1 cijfer achter de komma in dan zie je het verder ook niet dat de cijfers daar achter niet helmaal kloppen als het voor komt.